Het postkantoor van Jalon, waar we vanaf 2007 al een postbus hebben. |
In Nederland kun je ongeadresseerd drukwerk
buiten de deur houden met een simpele NEE-NEE sticker. (Heb je katten dan plak
je een NEE JA sticker). Zelfs geadresseerde reclamepost kun je afvangen door je
te laten registreren bij Postfilter.nl
Zó anders werkt dat in Spanje. Zoals ik al
eens eerder schreef, heeft het geen zin een gleuf in je poortdeur te zagen als
je in de campo woont, er komt toch nooit een postbode langs. Daarom hebben de bewoners
van de buitengebieden - toch ongeveer de helft van de bevolking - een postbus,
een zogenaamde buzon of apartado. Voor de kattenbak halen wij wekelijks
de gratis krantjes zoals The Post, Costa Blanca Zeitung en de De Week op bij de
benzinepomp. Uiteraard lezen we wel eerst het lokale nieuws en de advertenties
en daarna gaat hij op de stapel oud papier.
Een apartado
in het postkantoor kost jaarlijks € 61 maar dan komt je post in ieder geval aan.
Denk je! De nieuwe postregelgeving per begin dit jaar vereist nu namelijk dat
de tenaamstelling op de brief exact overeenkomt met de oorspronkelijke gegevens
op het formulier, waarmee je de postbus hebt aangevraagd. Zo niet, gaat de post
retour afzender! En zonder dat je daarvan bericht krijgt. Dus b.v. onze postbus
staat op naam van Michael Felix, Apartado Postal 168, 03727 Jalon. Als iemand
nu naar hetzelfde adres een brief aan Bernarda
Felix zou sturen…...jammer dan, retour! Dus, mensen, alle post aan Bernarda voortaan
adresseren aan mij ;-)
Nu kun je tegen bijbetaling van € 40 per
persoon meerdere personen toewijzen aan je postbus. Maar ook daarvoor geldt dat
de naamgeving exact moet overeenkomen als aangegeven op het contract. Dus geen
Mike of Ber of De Felixjes, want dat soort post gaat natuurlijk… retour! Zo heb
je in ieder geval geen last van ongevraagde post, maar zelfs de welkome post
zal in veel gevallen niet meer aankomen, zoals Susie Mandrake verhaalt in The
Post van deze week. Ze is een actie begonnen tegen deze rigide regelgeving, die
haaks staat op de geest van een publieke dienst zoals de post. Volgens haar is
het de postbeambten zelfs niet toegestaan om gewoon hun eigen gezonde verstand
te gebruiken. Toen Susie, die al 13 jaar zonder problemen een postbus heeft,
ineens geen brieven meer kreeg, vroeg ze of er een probleem was met het
postbusnummer. „Nee hoor, geen probleem!‘ was het antwoord, terwijl de
medewerkers toen al twee maanden lang bijna élke dag post voor haar terugstuurden.
Of wij post missen? Ik heb niet de indruk en
ik heb ook nooit gecheckt of de post die ik heb ontvangen correct tenaamgesteld
was. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zoiets in Jalon zou
gebeuren. Susie vraagt in haar ingezonden stuk om soortgelijke ervaringen als
de hare te melden, dus geef ik hierbij graag haar adres door: susiemandrake@gmail.com. Je zou het eventueel
ook per brief kunnen proberen: Susan Mandrake, Apartado 4, Mojácar
Pueblo, 04638. Schrijf nu dus niet aan Susie Mandrake, want dan heb je je steunbetuiging
volgende week weer in je eigen buzon liggen.
Tenzij je natuurlijk achterop als afzender Wim Jansen (in plaats van het officiële Willem
Jansen) hebt geschreven…..
Ons huis - Finca Feliz - op Faceboek |
1 opmerking:
Vooruit...achteruit....
Een reactie posten