Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 augustus 2013

Postjandikkeme.....



Het postkantoor van Jalon, waar we vanaf 2007 al een postbus hebben.

In Nederland kun je ongeadresseerd drukwerk buiten de deur houden met een simpele NEE-NEE sticker. (Heb je katten dan plak je een NEE JA sticker). Zelfs geadresseerde reclamepost kun je afvangen door je te laten registreren bij Postfilter.nl
Zó anders werkt dat in Spanje. Zoals ik al eens eerder schreef, heeft het geen zin een gleuf in je poortdeur te zagen als je in de campo woont, er komt toch nooit een postbode langs. Daarom hebben de bewoners van de buitengebieden - toch ongeveer de helft van de bevolking - een postbus, een zogenaamde buzon of apartado. Voor de kattenbak halen wij wekelijks de gratis krantjes zoals The Post, Costa Blanca Zeitung en de De Week op bij de benzinepomp. Uiteraard lezen we wel eerst het lokale nieuws en de advertenties en daarna gaat hij op de stapel oud papier.
Een apartado in het postkantoor kost jaarlijks € 61 maar dan komt je post in ieder geval aan. Denk je! De nieuwe postregelgeving per begin dit jaar vereist nu namelijk dat de tenaamstelling op de brief exact overeenkomt met de oorspronkelijke gegevens op het formulier, waarmee je de postbus hebt aangevraagd. Zo niet, gaat de post retour afzender! En zonder dat je daarvan bericht krijgt. Dus b.v. onze postbus staat op naam van Michael Felix, Apartado Postal 168, 03727 Jalon. Als iemand nu naar hetzelfde adres een brief aan Bernarda Felix zou sturen…...jammer dan, retour! Dus, mensen, alle post aan Bernarda voortaan adresseren aan mij ;-)
Nu kun je tegen bijbetaling van € 40 per persoon meerdere personen toewijzen aan je postbus. Maar ook daarvoor geldt dat de naamgeving exact moet overeenkomen als aangegeven op het contract. Dus geen Mike of Ber of De Felixjes, want dat soort post gaat natuurlijk… retour! Zo heb je in ieder geval geen last van ongevraagde post, maar zelfs de welkome post zal in veel gevallen niet meer aankomen, zoals Susie Mandrake verhaalt in The Post van deze week. Ze is een actie begonnen tegen deze rigide regelgeving, die haaks staat op de geest van een publieke dienst zoals de post. Volgens haar is het de postbeambten zelfs niet toegestaan om gewoon hun eigen gezonde verstand te gebruiken. Toen Susie, die al 13 jaar zonder problemen een postbus heeft, ineens geen brieven meer kreeg, vroeg ze of er een probleem was met het postbusnummer. „Nee hoor, geen probleem!‘ was het antwoord, terwijl de medewerkers toen al twee maanden lang bijna élke dag post voor haar terugstuurden.
Of wij post missen? Ik heb niet de indruk en ik heb ook nooit gecheckt of de post die ik heb ontvangen correct tenaamgesteld was. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zoiets in Jalon zou gebeuren. Susie vraagt in haar ingezonden stuk om soortgelijke ervaringen als de hare te melden, dus geef ik hierbij graag haar adres door: susiemandrake@gmail.com. Je zou het eventueel ook per brief kunnen proberen: Susan Mandrake, Apartado 4, Mojácar Pueblo, 04638. Schrijf nu dus niet aan Susie Mandrake, want dan heb je je steunbetuiging volgende week weer in je eigen buzon liggen. Tenzij je natuurlijk achterop als afzender Wim Jansen (in plaats van het officiële Willem Jansen) hebt geschreven…..

Ons huis - Finca Feliz - op Faceboek

1 opmerking:

Fred zei

Vooruit...achteruit....