Totaal aantal pageviews

maandag 21 januari 2013

Movistar

Bloeiende amandelbomen met de Jalonvallei op de achtergrond
Gisteren bij Pedramala: de Garmin ploeg
Het is hier de laatste weken (te) warm. De amandelbomen staan nu al te bloeien. Normaal is dat in februari. Niet best als er straks toch nog een koudeperiode komt maar mijn gevoel zegt me dat we zo de lente in rollen. De professionele wielerploegen zijn weer alom vertegenwoordigd. Zo zat ik net nog achter de BMC ploeg en gisteren kwam Garmin langs. Ook zie je veel individuele profs trainen in kleine groepjes. Weet je trouwens wat het Spaanse woord (vr.bijv.nw) voor gebruikt is? USADA! Is-ie leuk of niet?


Vandaag bij Benissa: de BMX-ploeg

Maar de blog heet Movistar en heeft niks met doping te maken. Het gaat om waar je tegenaan loopt als je een telefoon van hun simlock-vrij wilt maken.
Twee jaar geleden kocht ik bij een Movistar-desk in Benissa een Nokia C6-01 smartphone. Ik wilde deze telefoon buiten mijn contract houden en heb dan ook de volle prijs - € 329,00 - betaald. Ik had dus een simlockvrije versie moeten ontvangen, maar dat was niet het geval. Er stond ook een Movistar logo op maar dat nam ik op de koop toe. Volgens de Movistar-dame in Calpe zijn in Spanje geen simlockvrije toestellen te koop. Omdat ik mijn abonnement bij Movistar toch voortzette, was er weinig aan de hand. Nu wil echter van provider wisselen, want de dekking van het Orange-netwerk is bij ons thuis inmiddels zeker zo goed als bij Movistar (de initiële reden om voor Movistar te kiezen). Dus nu moet de telefoon simlockvrij worden gemaakt; iets dat de provider wettelijk verplicht is gratis te doen. De eerder genoemde dame (overstatement van het jaar) trok een moeilijk gezicht: "Dat moeten we hem opsturen, bent u hem weken kwijt en het kost 25 euro...."
"Maar Movistar is wettelijk verpli...."
"....of u belt met de klantenservice (nog een overstatement). Nummer 1004. Zij kunnen u dan de unlock-code doorgeven." 'Kunnen' is correct geformuleerd. Ze kúnnen het wel maar of ze het ook doen....?
Ik bel met 1004 en hang bijna een uur aan de telefoon om uiteindelijk te horen, dat ze de gegevens van het toestel (het EMIE-nummer) niet kunnen vinden in hún systeem en daarmee wordt het míjn probleem. Of ik maar even wil bewijzen dat ik het toestel ook daadwerkelijk voor de volle mep bij Movistar heb gekocht. Met andere woorden: 'Heppu een bonnetje?' Dat heb ik inderdaad. 'Kunnuda effe faxen?'
Faxen? Mevrouw, doe me een lol. Wie werkt er nog met een fax vandaag de dag? Kan ik het niet emailen? Nee, nee, sorry, alleen faxen kan.
Dus ik met het bonnetje naar de winkel waar ik het ding gekocht heb. Kunt u dit even faxen naar Movistar? Ze proberen het een paar keer maar krijgen telkens een foutmelding. Het verbaast mij allang niet meer. Vandaag moest ik toch in Benissa zijn, loop een papelería (kantoorboekhandel) binnen en vraag of zij een fax kunnen versturen voor me. Dat kan. Na twee foutmeldingen bélt de man met het opgegeven nummer en krijgt inderdaad een faxtoon te horen. Bij de derde poging glijdt het bonnetje foutloos door de faxmachine en ligt nu dus eindelijk bij de klantenservice van Movistar. Ben ik benieuwd hoe het nu verder gaat.
Ik had het apparaat natuurlijk voor drie tientjes door Linke Loetje simlockvrij kunnen laten maken, maar het gaat hier wel eventjes om het principe.
De moraal van het verhaal: als je naar Spanje verhuist neem dan een simlockvrije telefoon mee uit Nederland en neem hier gewoon een sim-only abonnement of ga voor prepaid.


Geen opmerkingen: